National Board of Antiquities #Teemapäivät 2014 Conference: digGLAM @ Gallen-Kallela Museum Finland

The digGLAM project was presented at the National Board of Antiquities #Teemapäivät 2014 Conference held in Cirko, Suvilahti, 11-12 September. Following is the transcript (Finnish):

hei, Minä olen arkkitehti Samir Bhowmik, tohtorikoulutettava Aalto Yliopiston Medialabrassa.  Tutkin miten tuotetaan museoille yhteisöllisiä kokemuksia digitaalisen median avulla. Tämä on ensimmäinen esitelmäni suomen kielellä. ja Onneksi tämä kestä vain viisi minuuttia! Aikaisemmin, suunnittelin  pop-up museo installaation Hakaniementorille joka käsitteli kuudentoista perheen esineitä ja energian-kulutusta. Tällä hetkellä työstän New Yorkin designmuseon kanssa yhteisöllista projektia.

Minulle tärkein kysymys on: Miten sijoitetaan mennyt, ei pelkästään nykyhetkeen vaan tulevaisuuteen?Mitä, ja miten digitoida? Mistä aloitetaan? Haloo Akseli projektissa otimme Akseli Gallen-Kallelan kakskyt-luvun puhelinluettelon Gallen kallelan museon kokoelmien digitoinnin lähtökohdaksi. Lähdimme kokeilemaan, voisimmeko luoda Akselille uuden sosiaalisen verkoston. Liitimme mukaan puhelinluetteloon kirjeet, kuvat ja taideteokset. Käytimme Wikipediaa, Kansallisarkistoa, creative commonsia sekä yleisön lahjoittamaa aineistoa. Haluamme, että tämän tyyppiset arkistot ovat kaikille avoimia.

Gallen Kallela-Museo on pieni museo, mutta sillä on iso kansallinen perintö! Heillä on pieni budjetti, eikä työntekijöitä ole montaa. Suunnittelimme projektille raamit. Päätimme  rakentaa  arkiston käyttäen teknologiaa ja yhteisöä.

Ensimmäinen haaste oli robotin rakennus. Rakensimme sen yhteistyössä Johns Hopkins yliopiston Project Gadon kanssa. Robotti on open source, creative commons-lisenssillä, hinta alle viisi-sataa euroa ja se on äärimmäisen energiatehokas.

Seuraavaksi rakensimme robotille ja arkistolle käyttöliittymän. Se Suunniteltiin helppokäyttöiseksi kaikille. Puhelinluettelo muunnettiin digitaaliseen muotoon. Kaikki Akselin ystävät saivat oman nettisivun, joka sisälsi heidän kuviaan ja kirjeitään. Haloo Akseli arkisto skaalautuu kaikille alustoille.

Suunnittelimme kolme teemapäivää projektin aiheiden ympärille viime keväälle. Kävijöitä oli paljon ja saimme lahjoituksena kahdeksantoista esinettä. Ensimmäisenä teemapäivänä julkistettiin Haloo Akseli arkisto ja otettiin robotti käyttöön. Kerroimme yleisölle projektista, autoimme heitä tutustumaan nettisivuun ja robottiin. Saimme kävijöiltä useita esineitä jotka liittyivät Gallen Kallelaan. Seuraavana teemapäivänä järjestimme luentoja, workshoppeja ja keskusteluja taiteesta ja arkistoista.

Kolmantena Akseli Gallen-Kallelan syntymäpäivänä järjestettynä teemapäivänä tehttiin arkistosta remix-versio. Suosituin päivä oli erityisesti suunnattu lapsille ja nuorille. Kukin lapsi piirsi puhelinluettelosta yhden henkilön. Päivä kokosi lapset ja nuoret ja toivat heidät osaksi Gallen-Kallelan museota. Lapset opastettiin skannaamaan omat piirustuksensa robotin avulla. Kaikki kuvat lisättiin haloo akseli arkistoon historiallisten henkilöiden joukkoon. Haloo Akseli on edelleen työn alla, etsimme jatkuvasti uusia tapoja laajentaa ja parantaa sitä.

Kiitos!